Afgelopen tijd kwam ik een aantal keren zaken rondom de missie in een bedrijf tegen, graag deel ik mijn mening hieronder.

Missie (en visie) binnen een bedrijf zorgen ervoor dat bekend is waar het bedrijf naartoe wil, wat het doel is voor dit bedrijf, wat men wil neerzetten in de wereld. De meeste bedrijven hebben hun missie en visie netjes geformuleerd, en waarschijnlijk staat het ook ergens op hun website.

Echter, kennen de medewerkers deze missie ook? Weten de medewerkers wat het grote doel van het bedrijf is? Hebben ze enig idee? En dan stap twee, handelen ze ernaar? Worden ze geprikkeld ernaar te werken?

Mijns inziens essentiële zaken! Want, hoe kan een bedrijf zijn missie uitdragen, wanneer de missie niet bekend is bij de medewerker, en sterker nog, geleefd wordt door de medewerkers? Alle medewerkers, manager, logistiek medewerker, uitvoerder, verzorgende, cameraman, schilder, koffiejuffrouw, zouden volgens mij bekend moeten zijn met de missie van het bedrijf waar ze werken. En enkel kennen is niet genoeg, ze zouden uitleg moeten krijgen over deze missie, én de vraag of ze hier achter kunnen staan.

Pas wanneer ALLE medewerkers werken met dezelfde doelen in hun hoofd, pas dan kan een bedrijf zichzelf optimaal neerzetten in de wereld, en zijn meerwaarde hierin gaan uitdragen. En pas dan gaat die buitenwereld ook de grote meerwaarde teruggeven aan het bedrijf. Het bedrijf laat dan uniformiteit en authenticiteit zien in de wereld, wat enkel positief kan uitpakken.

Veel plezier en succes bij dit proces!